YOLA ÇIKMAK (2014) EVREN ERDEM -



28 yaşında, Boğaziçi Üniversitesi Felsefe Bölümü mezunu, reklam yönetmenliği yapan Evren Erdem’in ilk uzun metrajı Yola Çıkmak; ne yazık ki sinema filmi demenin bile zor olduğu bir iş. İşlevsiz senaryo, düzenlenmemiş renk, aynı sahnede karşılıklı konuşan iki insan arasında bile mantık hatası içeren diyaloglar…

Film, birbirine pamuk ipliği ile dahi bağlı olmayan iki hikâye anlatmaya çabalıyor. On yıl önce babaları tarafından terk edilmiş iki erkek ve ilgisiz kocasını çocuğunun okulundaki güvenlik görevlisi delikanlıyla aldatan kadın. Bir noktada aynı otelde kalmaları dışında olaylar kesişmiyor. Babalarını arayan kardeşlerin ne yapacakları belli değil, adamı bulup öldürecek gibi davranıyorlar. Kardeşlerden Ruhi Sarı’nın oynadığı Samet barda güvenlik görevlisi ama geceleri sokaklarda tek başına eşkıyalık yapıyor. Diğer kardeş Emre ise hasta annesinin dizinin dibinden ayrılmayan hayırlı evlat.


Yola çıktıktan sonra Emre karakteri anlamsız bir hızla keskin virajlar alıyor. Kadının yaşadıklarıysa absürt. Bankacı kocasının ilgisizliği sonucu yarı yaşındaki çirkin bir gençle yatmaya başlıyor. Kocanın aniden eve gelmesiyle olaylar mekanik bir İtalyan işi aile içi hesaplaşmaya dönüşüyor. Kimsenin neden gördüğümüz şekilde davrandığı açıklanmıyor.

Gösterimden sonraki söyleşide yönetmen “bütün film boyunca hikâyelerin kesişmesini bekliyor izleyici ama ben bunu yapmadım” dedi. Beklentiyle oynadığını zannediyor yani. Kural yıktığını, ezber bozduğunu belki. Müzik kanallarında boyacı küpüne düşmüş, sesi olmayan hanımefendiler gördüğünüzde “nasıl bir özgüven, nasıl çıkıyor bu ses ve şarkıyla insan karşısına” diye düşündüğünüz olmuştur. Yola Çıkmak gibi filmler de bunun sinemadaki karşılığı. Tavsiyem dost edinmeleri. Dışarıdan bakıp doğruyu yanlışı söyleyen; hem Kültür Bakanlığı’nın bütçesini hem de kendi paralarını boşa harcamadan önce yol gösteren insanlar lazım çevrelerinde.