Oyunbozan Ralph’in (Wreck-It Ralph, 2012) devamı Ralph ve İnternet (Ralph Breaks The Internet, 2018) isminden
de anlaşılacağı üzere Atari Salonu (Arcade) kahramanlarını internete
bağlayarak hem ilk filmin dünyasını genişletiyor hem de internet
kullanımının ve yapım şirketi Walt Disney’in günümüzde geldiği noktayı düşünmemizi istiyor.
Filmin hikayesinden sürprizleri bozmamak adına bahsetmeyeceğim ancak
demografiden başlayarak onu anlamaya çalışacağım. Basın gösterimi
bittiği anda arkadaşımla birbirimize dönüp “bu film hangi yaş grubu
içindi” dedik. İkimiz de 30’lu yaşlardayız ve özellikle son 40 dakikayı
çocuksu bulduk. Ön sıramızda oturan genç YouTuber’ları işaret edip
“acaba onlar için mi” diye düşündük ancak onlar da internetsiz dönemi
bilmediklerinden, ilk bir saatteki şakaları bizim kadar eğlenceli
bulmayacaklarına kanaat getirdik. Ne ilkokuldaki yeğenimiz için uygundu
filmin tamamı, ne de lisedeki. Kimin içindi öyleyse, herkes için az çok
bir şeyler olsun diye mi uğraşılmıştı?
Lucas Film ile Fox’u da satın alarak popüler kültürde yer etmiş birçok figürün sahibi olan ve dev bir yapım şirketine dönüşen Disney’in
bu filmde yaptığı belki de en önemli şey, sektörde geldiği konumu tiye
almak. Filmin ilk saatini yetişkin izleyici için eğlenceli kılan bu
kendiyle yüzleşmelerin zirvesi şüphesiz Disney Prensesleri’nin bir araya
geldiği sahne. Pocahontas, Cinderella, Rapunzel, Snow White, Mulan,
Ariel, Moana, Tiana, Belle ve Jasmine’i bir araya getiren; Disney masallarında
onlara yüklenen rolleri eleştirerek başlayıp söz konusu kadınları
feminist çizgiye taşıyan bu bölüm şüphesiz daha çok konuşulacaktır fakat
mesela ben Pocahontas gibi bir karakteri bu durumda görmekten
hoşlanmadım üstelik odaya girip komiklik yapan C3PO’yu ve koridorlarda
güvenliği sağlamaya çalışan Stormtrooper’ları görünce düpedüz kalbim
kırıldı. Disney’in bunların tamamına sahip oluşu ve
onları istediği gibi maymuna çevirebileceğini ilan edişi ister “kendiyle
hesaplaşma” ister “tekelleşme sonucu gövde gösterisi” olarak okunsun;
bana düşündürücü geldi.
Ralph’in internetle tanışması, belli bir yaşın üzerindekilerin internetle tanışmasını andırıyor. Elbette biz artık eBay’in
ne olduğunu çok iyi bildiğimiz için onun düştüğü durumlara gülüyoruz
üstelik bir iki kuşak büyüklerimizin teknolojiye ayak uyduramaması gibi
değil, Ralph’e daha rahat gülüyoruz. Bir yandan küçüklere internetin
nasıl çalıştığını öğretmeye çalışan sevimli bir eğitici videoyken bir
yandan da tüm bunları bilenler için parodi olmayı başarıyor böylece ilk
saat. İnternetten sorumsuzca alışveriş yapmanın kötü sonuçları
olabileceğini öğütlerken, geleceğini YouTube’da arayanları da hafiften
alaya alıp belki ayna tutmayı deniyor. Her halükârda dolu dolu bir giriş
izliyoruz.
Filme ne oluyorsa miniklerin ve adrenalin bağımlıların hatırlandığı
ikinci yarıda oluyor. Son kırk dakikadaki tüm tercihler ve hikâyenin
önemli de olsa bir mesaj uğruna uzatılması yoruyor, Disney’in Deadpool’u ya da Ready Player One’ın
animasyon kardeşi olabilecek film Ralph’in oyunda yaptığı gibi o ana
kadar yaptıklarını sorumsuzca kırıp dökerek yarım başarı olarak kalıyor.
Son olarak filmdeki ürün yerleştirmelerden bahsetmek istiyorum. Ne tarafa baksanız reklam gördüğünüz, Apple ve Netflix’in esamesinin okunmadığı, en yüksek ve görkemli binanın Google’a ait olduğu bu bilinç altına saldıran akış nasıl Cem Yılmaz’ın aklına gelmedi şimdiye dek bilmiyorum ama umarım feyz alıp sonraki filminden vizyona bile girmeden kar elde etmeyi başarır.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
2023 - Kalan 6 Ay
Temmuz, on beş ay sonra spor salonlarına döndüğüm ve eğer bir kaza bela olmazsa, nasıl öleceğimi de öğrendiğim ay oldu. Bunun getirdiği duyg...
-
Başlığın bile yeterince şok edici olduğunun farkındayım. Günlerdir arabesk soslu aşk nidalarımı okumaktan sıkılmışsınızdır belki düşüncesiyl...
-
“Carrie Bradshaw daha fazlasını istediğini bilen bir küçük kasaba kızıydı…” Hem edebiyat hem televizyon hem de sinema dünyasında başarılı ol...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder